(function(m,a,i,l,e,r){ m[‚MailerLiteObject’]=e;function f(){
var c={ a:arguments,q:[]};var r=this.push(c);return „number”!=typeof r?r:f.bind(c.q);}
f.q=f.q||[];m[e]=m[e]||f.bind(f.q);m[e].q=m[e].q||f.q;r=a.createElement(i);
var _=a.getElementsByTagName(i)[0];r.async=1;r.src=l+’?v’+(~~(new Date().getTime()/1000000));
_.parentNode.insertBefore(r,_);})(window, document, ‚script’, ‚https://static.mailerlite.com/js/universal.js’, ‚ml’);

var ml_account = ml(‚accounts’, ‚1192042’, ‚f5o8q6d4x5’, ‚load’);

Czy przerabianie tekstów z podręczników na lekcjach języka angielskiego jest Waszym zdaniem stratą czasu?

Po wielu rozmowach z innymi nauczycielami i obserwowaniu dyskusji w grupach nauczycielskich zauważyłam, że większość nauczycieli zwykle pomija czytanki w podręcznikach, kojarzy im się to ze stratą czasu i nudą na lekcji. A jeśli akurat jakiś tekst musi być zrobiony, to wolą go zadać jako pracę domową niż przerabiać na lekcji. Czy u Was wygląda to tak samo?

W tym wpisie chciałabym trochę odczarować reading 🙂 i namówić Was jednak do tego, żeby nie odpuszczać takich ćwiczeń i poświęcić im trochę czasu na lekcji, ale w ciekawszy sposób.

Uważam, że bardzo często takie teksty mają dużą wartość dla naszych uczniów i stratą jest je tak po protu pominąć.

Dlaczego?

  • Często teksty są bardzo interesujące, ale tak
    naprawdę nie mamy czasu, żeby się zagłębić w treść i wolimy
    sobie od razu odpuścić.
  • Jest w nich ciekawe słownictwo, którego jest
    podane w kontekście.
  • Mogą być podstawą do przeprowadzenia ciekawych
    dyskusji oraz ćwiczenia struktur gramatycznych.

A zatem jak możemy w ciekawy sposób wykorzystać takie teksty? Mam dla Was PDF, w którym przygotowałam 4 pomysły na ciekawe wykorzystanie tekstów z podręcznika.

Pobierz PDF tutaj

W tym wpisie chciałabym również przedstawić Wam podręcznik Checkpoint, nową pozycję wydawnictwa Macmillan. Jest to czteropoziomowy podręcznik do szkół średnich, który przygotuje Waszych uczniów do nowej matury.

W
szczególności chciałabym zwrócić uwagę na to jak autorzy
podręcznika podeszli do tematu readingu.

#1 Po pierwsze bardzo spodobało mi się to, że teksty są na czasie i podejmują niebanalne tematy, które zainteresują Waszych uczniów.

#2 Zadania, które są przygotowane do każdego tekstu są bardzo zróżnicowane i praktycznie w każdym rozdziale jest inne zadanie sprawdzające zrozumienie tekstu. Są to również zadania, które stopniowo przygotowują uczniów do zadań na egzaminie maturalnym.

#3 Zwykle w podręcznikach, w zadaniach typu reading jednym z ćwiczeń jest praca nad słownictwem z tekstu w formie dopasowania definicji do słówek, lub podania przeciwieństwa. W podręczniku Checkpoint w każdym tekście podkreślone są ciekawe słówka, a zadaniem uczniów jest wydedukowanie znaczenia z kontekstu. Bardzo mi się takie podejście podoba przede wszystkim ze względu na to, że uczniowie lepiej zapamiętają znaczenie słówek, jeśli sami będą musieli przyjrzeć się im bliżej i doczytać jaki jest kontekst.

#4 Po każdym readingu w podręczniku Checkpoint pojawia się część Critical Thinking, która zmusza uczniów do krytycznego podejścia do tematu podejmowanego w tekście.

Jeśli macie ochotę dowiedzieć się więcej o tym podręczniku i zapoznać się z przykładowymi stronami Checkpoint, możecie zrobić to tutaj.

Konkurs

Na
koniec, zapraszam Was do udziału w konkursie, w
którym do wygrania są takie oto wspaniałe zestawy ufundowane
przez wydawnictwo Macmillan: egzemplarz okazowy książki ucznia
Checkpoint, zestaw worksheets Use of English oraz gra Forbidden
Words. Zwycięzców będzie aż 3 🙂

Zasady
konkursu:

W komentarzu pod tym wpisem napisz jak kreatywnie wykorzystujesz teksty z podręcznika na lekcjach angielskiego.

Konkurs trwa do piątku 22.03, najciekawsze pomysły zostaną nagrodzone, a zwycięzcy zostaną ogłoszeni w komentarzu pod tym wpisem. Regulamin konkursu znajdziecie tutaj.

Powodzenia! 🙂

ga('send', { hitType: 'event', eventCategory: 'Czytane artykuły', eventAction: 'click', eventLabel: 'https://sylwiaclayton.com/inspiracje-na-lekcje/kreatywny-reading/?utm_source=EduBlogi.pl&utm_medium=EduBlogi.pl&utm_campaign=EduBlogi.plFall Campaign' });Czytaj więcej