Z okazju EduWeeku przygotowałam dla Ciebie ogromny zestaw czasowników nieregularnych, który śmiało możesz wykorzystać do gry w bombę. Jeśli chciałbyś je pobrać i dowiedzieć się czegoś o tej grze, to zaprszam –> TUTAJ.

Dziś jednak, chciałam napisać w jakie jeszcze sposoby można wykorzystać te karty. Jeśli dobrze pamiętasz, to wiesz, że lubię wykorzytstywać pomoce dydaktyczne na różne i dodatkowe sposoby.

Let me tell you about …

Chciałabym zacząć od pomysłu na speaking lub writing., który jest przeznaczony dla trochę starszych wychowanków. Do tego ćwiczenia będziesz potrzebował przygotowanych wcześniej kart, a uczniowie mogą pracować w parach lub grupach, w zależności od liczebności klasy.

Rozdaj lub poproś uczniów, aby wybrali sobie po kilka kart (najlepiej od 5-10), a następnie wytłumacz im, że ich zadaniem jest zredagowanie historyjki z wylosowanymi czasownikami. Jeśli uczniowie są bardziej zaawansowani, możesz poprosić ich o to, aby nie zmieniali form z kart.

Dodatkowo, nie muszą wykorzystywać wszystkich kart (chyba, że bardzo tego chcą i pasują im do historyjki). Mogą odrzucić maksymalnie 2 karty z czasownikiem.

Gdy już ułożą swoje stories, to zachęć ich do podzielenia się nimi na forum klasy 🙂 Im zabawniejsza historyjka, tym lepiej! 🙂

Tyle ile dasz radę

Kolejny pomysł jest trochę podobny do poprzedniego, jednakże tym razem zadaniem uczniów jest ułożenie tylu zdań z wylosowaną formą czasowinika ile da radę. Tym razem, forma pozostaje niezmienna.

Uczniowie mogą pracować w grupach, w parach lub samodzielnie, gdy upłynie wyznaczony czas na to zadanie (np. 2 minuty). Uczniowie dostają kolejną kartkę z czasowinikiem. Warto zrobić kilka takich rund, a później policzyć zdania i znaleźć zwycięzce.

Aby jeszcze dodatkowo popracować na tych zdaniach, uczniowie mogą się wymienić kartkami lub zeszytami, aby druga osoba, grupa lub para sprawdziła poprawność wymyślonych i zapisanych wcześniej zdań 🙂

Memory

Kolejnym pomysłem na dodatkowe wykorzystanie tych kart jest gra memory, którą uczniowie uwielbiają. Sprawdzi się w szczególności wśród młodszych uczniów, którzy dopiero zapoznają się z czasownikiami nieregularnymi.

Jedynym minusem może być przejrzenie i wybranie tych kart, które będą Ci potrzebne 😀

Board Game

Uwielbiam projektować z uczniami planszówki, a jeszcze bardziej uwielbiam, gdy to oni całkowicie przejmują kontrolę nad tą lekcją i dają się ponieść. Jakiś czas temu z jedną ze swoich grup, przygotowywaliśmy na karteczkach samoprzyplepnych planszówkę z nieregularnymi czasownikami. Tym razem, postanowiłam to zorganizować jeszcze raz, ale w oparciu o przygotowane wcześniej karty.

Włóż do pojemnika wszystkie karty z czasownikami nieregularnymi, a uczniów podziel na małe grupy. Wytłumacz im, że w wyznaczonym czasie, ich zadaniem jest zaplanowanie i przygotowanie planszówki, dla innej grupy w oparciu o wybrane przez nich karty.

Uczniowie mogą to przygotować na osobnych kartkach tak aby było im później wygodniej się wymienić. Co do samych kart, uczniowie mogą pisać na ich odwrocie zmazywalnym markerem, mogą też odrysować kartę, mogą przykleić ją taśmą – ich możliwości są nieograniczone. Zadania jakie wymyślali, również nie były banalne – np. przetłumacz słowo: BROUGHT. Prosili o ułożenie zdania z danym czasownikiem (często to podawali czy to ma być przeczenie, twierdzenie czy pytania), prosili o odpowiedź na pytanie, podanie rymów do danego czasownika. Muszę przyznać, że byłam całkowicie zauroczona ich pomysłami i zaangażowaniem na lekcji.

Szczerze polecam takie zadania 🙂

SNAP!

Pomysł na grę snap, pojawił się w komentarzu pod wpisem, w którym można pobrać te karty. Jego autorem jest Marcin i muszę przyznać, że w ogóle nie pomyślałam, aby te karty w taki sposób wykorzystać! Bardzo lubię, gdy dzielisz się swoim pomysłem, ponieważ dzięki temu można wykombinować jeszcze fajnieszą rzecz niż się założyło na samym początku! 🙂

A jeśli zastanawiasz się jak grać w SNAPa, to dołączam filmik, w którym jest to dobrze przedstawione:

BOMBowa wariacja

Jedna z czytelniczek, Dorota, razem ze swoimi uczniami, postanowili urozmaicić mój pomysł na grę „BOMB”. I bardzo mnie to cieszy, ponieważ był to efekt współpracy! Już mówię o co chodzi. Uczniowie pracują w grupach, a czasowniki nieregularne znajdują się w puszkach. Dodatkowym elementem, są dwie kostki. Na pierwszej z nich, każda cyfra to inna konstrukcja gramatyczna (warto zrobić ściągawkę na tablicy dla uczniów), a druga kostka to typ zdania, które ucziowie układają z wylosowanym czasownikiem nieregularnym.

Uczniom ten pomysł przypadł do gustu, ale postanowili dodać coś od siebie. Jako że Dorota wykorzystała czasowiniki przed Tłustym Czwartkiem, to jej uczniowie stwierdzili, że w każdym zdaniu, które przyjdzie im ułożyć z wylosowanym czasownikiem, konstrukcją gramatyczną i typem zdania, dodatkowo musi powtarzać się jedno słowo w ich rozgrywce był to „pączek”

Mam nadzieję, że pomysły Ci się spodobały i z chęcią sięgniesz częściej po te karty z nieregularnymi czasownikami. Jeśli masz jeszcze jakieś pomysły, to podziel się nimi w komentrzu! 🙂

A póki co, trzymaj się ciepło!


Artykuł Jak jeszcze ugryźć karty z CZASOWINIKAMI NIEREGULARNYMI? pochodzi z serwisu Karolina Lubas – English Teacher.

ga('send', { hitType: 'event', eventCategory: 'Czytane artykuły', eventAction: 'click', eventLabel: 'https://karolinalubas.pl/2019/04/15/jak-jeszcze-ugryzc-karty-z-czasowinikami-nieregularnymi/?utm_source=EduBlogi.pl&utm_medium=EduBlogi.pl&utm_campaign=EduBlogi.plFall Campaign' });Czytaj więcej