Internet daje nam, nauczycielom, całe mnóstwo świetnych źródeł i stron, które z łatwością możemy wykorzystać podczas zajęć z różnymi grupami wiekowymi. Dodatkowo, lekcje prowadzone na tego typu zasadach nie wymagają od nas dużego przygotowania, a przynoszą świetne efekty. Dzisiaj postanowiłam podzielić się z wami moimi pomysłami na wykorzystanie 5 stron internetowych, które większość z was zna pewnie dosyć dobrze.


1. What’s in your bag?

Na pewno wielu z was szuka aktualnie interesujących pomysłów na pierwsze, powakacyjne zajęcia lub zintegrowanie grupy. Myślę, że strona, którą polecę wam jako pierwszą, będzie idealna na rozpoczęcie współpracy z grupą, która jeszcze niewiele o sobie wie. Jeśli jednak nie chcecie wykorzystywać jej jako formy integracji (z różnych względów), koniecznie przetestujcie ją przy innych aktywnościach.
Wielokrotnie miałam okazję korzystać z tej strony podczas zapoznawania się z grupą. Wyświetlałam im zdjęcia, ukazujące zawartości torebek obcych osób i pytałam, czego możemy się o nich dowiedzieć. „Is it a man or a woman?” „Where does he/she work?” „What does he/she like?” „What is he/she like?”. Było to za każdym razem wprowadzenie do finalnego zadania. W niektórych grupach oznajmiałam, że proszę wszystkich o wysypanie zawartości toreb/kieszeni na ławki- wersja ekstremalna. Jednak nie każdy będzie skłonny do podzielenia się wszystkim, sama często mam w swoich torebkach meeega bałagan. Dlatego zazwyczaj proszę ich o wyciągnięcie 5 najważniejszych dla nich rzeczy. Tutaj znowu mamy dwie opcje, uczniowie mogą sami opisywać swoje przedmioty, dzięki czemu dowiadujemy się co jest dla nich ważne. Możemy również pograć w zgadywankę. W tej opcji jedna osoba wychodzi na zewnątrz. Inni wyciągają swoje przedmioty, a zadaniem jednego, wybranego ucznia jest odgadnięcie, które przedmioty ułożone w grupki pasują do innego ucznia. I tak w kółko.
Integracja często przebywa podczas całego cyklu kilku pierwszych zajęć, dlatego innym sposobem jest poproszenie uczniów (podczas pierwszego spotkania) o wykonanie zdjęcia zawartości ich torebek (u mężczyzn często schowków w samochodzie, czy kieszeni, plecaków) i przyniesienie na kolejne zajęcia. Ja zazwyczaj proszę o formę drukowaną lub przesłanie na mojego maila/zgranie na pendrive, dzięki czemu nikt nie wie, co należy do poszczególnych osób. To jest najważniejsza część zajęć, dzięki zdjęciom możemy trochę spekulować, dopasowywać rzeczy do innych osób, zabawa jest zawsze przednia 🙂
Ostatnio użyłam tej aktywności na zajęciach z moimi początkującymi uczniami. Pokazywałam im zdjęcia ze strony i tworzyliśmy podstawowe zdania o tych osobach-praca, hobby, czas wolny, osobowość, rodzina itd. Następnie porównywaliśmy z opisami na stronie. Całość wyszła bardzo dobrze!

Link do strony- What’s in your bag?

2. Supercook

Temat jedzenia jest jednym z moich ulubionych, ale pojawia się na moich zajęciach nie z tego względu. Jest to jeden z tematów, który zawsze przewija się w rozmowach. Na wakacjach za granicą- przy zamawianiu posiłków lub rozmowie z lokalnymi mieszkańcami o ich kulturze, naszych polskich przysmakach. W życiu codziennym- w zwykłych rozmowach w restauracji, w domu, z przyjaciółmi, nowo poznanymi osobami. Temat jedzenia pojawi się prawie zawsze podczas rozmów z native speakerami i nie tylko. Jednak moi uczniowie często zgłaszają mi słaby poziom słownictwa w tym zakresie. Nie potrafią opisać jak przygotować ulubione danie, jak opisać co dobrego ostatnio udało im się zjeść, ugotować, zamówić. Dlatego często korzystam z angielskich książek kucharskich lub strony www.supercook.com, która jest wersją internetową tradycyjnej książki kucharskiej.
Po lewej stronie uczniowie mogą wybrać produkty spożywcze, które lubią lub najczęściej mają w swoich lodówkach. Jest to również dobry moment na pogrupowanie słownictwa według odpowiednich kategorii spożywczych- dopasowywanie, taboo, tworzenie definicji, guessing game, would you rather, do you prefer i wiele innych.
Docelowo zawsze możemy wprowadzić kilka wariantów ćwiczeń. W pierwszym z nich uczniowie wybierają ulubione produkty spożywcze, szukają przepisu, wypisują składniki i kilka kluczowych słówek z listy przygotowania. Następnie dają innej wybranej osobie, która z nich powinna stworzyć przepis. Pod koniec zajęć porównujemy z oryginałem (ten pomysł zaczęrpnęłam z bloga angschool).
Jeśli chcemy nieco bardziej zintegrować grupę, uczniowie na bazie odpowiedzi osoby z pary (przy ćwiczeniu do you prefer…?) wyszukują przepisu, który według nich może zasmakować koledze/koleżance z ławki. Tutaj nie pozwalam uczniom przepisywać całych zdań, zazwyczaj proszę ich o wypisanie słów kluczy i na tej bazie przygotowanie ustnego opisu dania.

Link do strony: Supercook

3. Airbnb

Kolejna strona jest większości z was pewnie bardzo dobrze znana, ale czy używaliście jej kiedykolwiek podczas zajęć angielskiego? Ja robię to bardzo często przy omawianiu tematu domu, zakwaterowania, wynajmu itp. Możemy przedstawić uczniom pokrótce kontekst zajęć. Wszyscy wybierają się na wspólny wyjazd za granicę, zadaniem każdej z osób jest przedstawienie jednej opcji zakwaterowania, podkreślenie jej zalet, opisanie położenia, opinii osób odwiedzających i innych przydatnych czynników, które ostatecznie przekonają resztę do wybrania tej lokalizacji. Ostatecznie żadna z osób przedstawiających nie może głosować na swój wybór. Zadanie polega na tym, żeby dojść do porozumienia, wybrać opcję najbliższą wszystkim, a dodatkowo przećwiczyć argumentowanie, wyrażanie opinii i opis pomieszczeń/domu. 
Biorąc pod uwagę element integracji grupy, możemy nieco odwrócić sposób opisu. Na początku zajęć (metodą warm-up) pytamy uczniów o ich preferencje lokalowe. Do you prefer a flat or a detached house? Do you prefer a terrace or a balcony? Alternatyw jest wiele. Na tej podstawie uczniowie, po uzyskaniu odpowiedzi partnerów/partnerek z ławki mogą rozpocząć poszukiwania najlepszego lokum dla tej osoby. Tutaj ustalamy pewien budżet na wyjazd i czas, w którym ćwiczenie należy wykonać. W innym razie przeszukiwanie całego portalu może trwać zbyt długo. Ostatnim elementem jest prezentacja wyboru partnerom i ustalanie co im się podoba, czy trafiliśmy z wyborem 🙂
4. Oxfam

Ubrania i zakupy to również jeden z najchętniej omawianych tematów wśród moich grup. Często staram się odejść od sztywnego opisu obrazków, czy (tego najbardziej nie lubią moi uczniowie) opisu siebie na wzajem. Kiedy słownictwo jest już w miarę znane, każdemu daję indywidualne zadania. Każda osoba szuka najlepszego zestawu ubrań na różne wydarzenia. Niektórzy otrzymują kartę sytuacyjną, według której muszą znaleźć najlepszy zestaw ubrań na hipisowskie wesele swojej koleżanki, które odbędzie się w lesie.  Inni szukają idealnego stroju na rozmowę klasyfikacyjną w Google lub idealnego zestawu na festiwal muzyczny w Stanach Zjednoczonych. Zasada jest jedna- każdy ma za zadanie zaprezentowanie wyłącznie używanych ubrań ze strony Oxfam. Warto przedstawić krótko to, czym się zajmują i wprowadzić wyrażenie „charity shop”. Zawsze zachęcam wszystkich do robienia zdjęć/screenów ubrań podczas przeglądania strony. Tutaj również jest wyznaczony czas na wykonanie zadania. Zajęcia kończą się prezentacją, omówieniem wyboru i wymianą opinii.
Oczywiście zadanie możemy przeprowadzić w inny sposób. Możemy szukać idealnego stroju dla innej osoby z klasy, na podstawie wcześniej przeprowadzonego wywiadu lub przypuszczeń.
Całość zajęć kończę krótką pogadanką o ich podejściu do kupowania używanych ubrań, zaletach/wadach tego typu zakupów i indywidualnych doświadczeniach.
Link do strony: Oxfam
5. Kickstarter

Ostatnia, ale bardzo interesująca propozycja to zabawa w „małego inwestora/przedsiębiorcy”. Wprowadzamy uczniów w kontekst zajęć, pytając jak, będąc młodymi osobami z pomysłem ba biznes mogliby pozyskać fundusze na swoje przedsięwzięcie. Następnie przedstawiamy stronę kickstarter, zasady jej działania i reguły projektu. Warto wprowadzić znaczenie wyrażenia „crowdfunding”. Wcielamy się w rolę inwestorów. Każdy otrzymuje wyznaczoną sumę pieniędzy i zasady gry. Musi zainwestować te pieniądze w dwa lub trzy wybrane przez siebie, ale niezwiązane ze sobą projekty. Omawiamy wspólnie wybory uczniów. Co zainteresowało ich w projekcie, na czym polega, jak może się rozwinąć, jakie korzyści przyniesie dla nich indywidualnie/dla całej społeczności oraz jakie są realne szanse tego projektu na odniesienie globalnego sukcesu.
Innym wariantem lub zadaniem domowym uczniów (jako praca w grupach) jest stworzenie szkicu własnego projektu, który mógłby znaleźć się na stronie kickstarter.
Polecam! Za każdym razem wychodzi świetnie!
Link do strony: Kickstarter
ga('send', { hitType: 'event', eventCategory: 'Czytane artykuły', eventAction: 'click', eventLabel: 'http://edublogi.pl/redir.php?url=https://english-on-fleek.blogspot.com/2019/08/moje-top-5-stron-internetowych-dla.html?utm_source=EduBlogi.pl&utm_medium=EduBlogi.pl&utm_campaign=EduBlogi.plFall Campaign' });Czytaj więcej