Gry i zabawy ruchowe niezaprzeczalnie rozwija wyobraźnię i spostrzegawczość, logiczne myślenie, wyciąganie wniosków, trenują pamięć i ćwiczą umiejętność skupiania uwagi.  Odpowiednio dobrane gry wpłyną na refleks, myślenie i stanowią doskonałe ćwiczenie na orientację przestrzenną.

Ponadto, skrupulatnie wybrane, pomogą w opanowaniu ruchliwej grupy  i pozwolą na kształtowanie odpowiedniego poziomu w kontaktach z rówieśnikami – pomogą wyciszyć lub rozruszać dzieci.
Dzięki grom i zabawom pobudzimy lub wyciszymy dzieci, zmotywujemy do działania, do aktywnego uczestniczenia,  a następnie zatrzymamy ich uwagę, przemycając treści edukacyjne w taki sposób, aby osiągali sukcesy i czerpali radość z nauki.

Poniżej przedstawiam gry i zabawy, które lubię i zazwyczaj stosuję na swoich zajęciach, ponieważ ich przygotowanie praktycznie nie zajmuje mi czasu ( no, może czasem kilka minut ).

1. One potato, two potatoes … nie wiem na czym polega fenomen tej rymowanki ale moi uczniowie ją uwielbiają.

Dzieci ustawiają się w kole i zaczynamy odliczankę:

One potato, two potatoes, …. nine potatoes and more … ( w tym miejscu, na słowo „more” , uczeń na którego wypadło, siada, a my rozpoczynamy odliczanie ponownie ). Dzieci liczą zazwyczaj ze mną, czasem wybrane dziecko „spaceruje” poza kołem i dodatkowo pilnuje, aby wszystko odbyło się tak, jak trzeba.

Poza tym regularnie zmieniam „odliczany” wyraz. Może to być każdy wyraz, które w jakiś sposób sprawia moim uczniom kłopot w zapamiętaniu ( np.  a sandwich , a cabbage, a sunflower 🌻 , a lollipop 🍭 ), nowy, który dopiero poznali lub dowolny, wybrany przez ucznia.
Możliwości nieskończone i skuteczny sposób na wyciszenie grupy.

2. Spider and Flies

Pająk i muchy to zabawa znana mi z moich przedszkolnych czasów. Do tej zabawy potrzebujemy dosyć dużo wolnego miejsca w sali, tak aby każde dziecko mogło swobodnie podskoczyć, położyć się na dywanie, bezpiecznie podbiec oraz jednej osoby, która wcieli się w rolę groźnego pająka. Na początku proponuję aby tę rolę zostawić dla nauczyciela. 
Pozostałe dzieci – muchy – biegają po sali , po usłyszanym zdaniu „Flies are flying.”  ( to ten moment, gdy może być troszkę głośniej i trzeba zadbać, aby bieganie było bezpieczne ) ale gdy PAJĄK powie: „(the) Spider is coming” – wtedy dzieci stają nieruchomo, nie wolno im się poruszyć, bo Spider ma „karę” – kilka flashcards, do nazwania przedstawionych na nich obrazków, kilka wordcards do tłumaczenia, zadanie do wykonania… 

Inne wersje w zależności od tematyki na zajęciach …

⭐ a cat and mice
⭐ a wolf and sheep
⭐ a witch and children
⭐ a stork and frogs
⭐ a fox and chickens

Urozmaiceniem zabawy będzie też naśladowanie sposobu poruszania się danych zwierząt i / lub dźwięków, które wydają.

3. Touch something …

Zabawa ruchowa, w której poćwiczymy słownictwo, bezpośrednio nazywając, to co chcemy aby dzieci wskazały lub dzięki prostym definicjom.

Najpospolitsze zestawy słownictwa to:
⭐ wyposażenie sali i plecaków, zabawa idealna na wrzesień,
⭐ kolory, kształty, materiały ( np. something square,  red and  plastic ),
Touch someone who is wearing … / who has got … / who is … / who likes apples … – opisywanie wyglądu, ubioru, upodobań –  propozycja na cały rok.

Do zabawy możemy powracać wielokrotnie w trakcie roku szkolnego, zapewniam, dzieciom nie będzie przeszkadzało, że o mazakach i gumkach uczyły się we wrześniu, a o ubraniach było w listopadzie ;). 

4. Simon says
 
Osoba wybrana na Simona staje przed pozostałymi dziećmi, może stanąć w kole w środku i podaje komendy poprzedzone słowami Simon says …, jednocześnie wykonując podaną komendę.

Pozostali uczestnicy zabawy wykonują usłyszaną komendę, wyłącznie pod warunkiem poprzedzenia jej słowami Simon says … i tylko wtedy, gdy jest zgodna z tym, co demonstruje Simon lub Simonka. W przeciwnym wypadku uczestnikom zabawy absolutnie nie wolno ruszyć się z miejsca.
Zabawę tę wielokrotnie modyfikowałam i zamiast znanego zwrotu, do zabawy wprowadzałam bohaterów podręcznika:
Bella the Bee says …
Colin the Caterpillar says …

Do standardowych  komend ( stand up, sit down, wave, jump, turn around twice …) bez problemu można dodać elementy gry „touch something…”, poprzedzając słowami Simon says …

Simon says … touch something square and yellow … 

5. Chairs

Kolejną bardzo lubianą zabawą są „krzesełka”.  Jest to jedna z tych zabaw, które wymagają kilku minut na przygotowanie ( przygotowanie małych obrazków, przygotowanie dla każdego ucznia kartki z 7 obrazkami ) .

Każdy dziecko otrzymuje kartkę z 7 obrazkami. Kartki dla uczniów należy przygotować tak, aby wybrane obrazki powtarzały się u kilku uczestników ( w różnej kolejności, wybrane 3 obrazki ).
Na powtórzenie słownictwa z dwóch działów ( dzieci poznały ok. 30 słówek – np. przybory szkolne, zwierzęta, liczebniki ),  opracowane karteczki zawierają 3 te same ilustracje i 4 inne.
Ustawiamy krzesełka w kole, o jedno mniej niż uczestników.  Dzieci siadają, oprócz jednego, dla którego nie ma krzesła – to właśnie on rozpoczyna zabawę – głośno nazywa obrazki na swojej kartce.
Każde dziecko, które usłyszy posiadane na swojej kartce słówko, musi wstać i zmienić swoje miejsce. Ponownie pozostanie jeden uczestnik, jego  zadaniem będzie przedstawienie swojej listy z karteczki.

Zamiast krzesełek możemy wykorzystać hula-hop lub przygotować okręgi do siadania z szarf.

7. Kiedyś w którymś podręczniku, ponad dwadzieścia lat temu,  poznałam rymowankę o głodnym słoniu, który poszedł do sklepu i zrobił duże zakupy. Z czasem rymowankę wielokrotnie modyfikowałam i obecnie stosuję różne jej wersje, w zależności od tematyki zajęć.  Tę oryginalną też 🙂

„A hungry elephant went to the shop and he bought …”

⭐ A starving rabbit went to the shop and he bought ( owoce i warzywa 🍋🍐🍒🍏🍑)
⭐ Bored children went to the shop and they bought ( zabawki 🚗)
A girl went to the shop and she bought ( odzież, akcesoria, przybory szkolne )

Dziecko 1: Bored children went to the shop and they bought  A KITE
Dziecko 2: Bored children went to the shop and they bought a kite and  A DOLL
Dziecko 3: Bored children went to the shop and they bought a kite and a doll and A TRAIN

… kontynuujemy powtarzanie nazw i dodanie własnej.

Niestety, zabawa wymaga pełnego skupienia, jeśli coś się pomyli, uczestnik odpada.

Zabawa sprawdza się ze wszystkimi grupami wiekowymi, na zastępstwach i każdej sytuacji awaryjnej – wybrać trzeba tylko „zakupoholika” i określić, co kupuje lub w jakim sklepie.
Może być śmiesznie, bo co kupi olbrzymia papuga, maleńki żółw czy niegrzeczna żyrafa?

8. Burning ball ⚽

To odpowiednik naszej zabawy „piłka parzy„. Ustalamy niewygodny wyraz, który gdy padnie, nie wolno złapać piłki.
Jak gramy?
Dzieci siedzą lub stoją w kole i podają sobie piłkę, za każdym razem podając wybrany przed siebie wyraz z ustalonej kategorii ( kolory, owoce, meble, ubrania, zwierzęta, liczebniki … ). Uczeń, który złapie piłkę, podaje następny wyraz i rzuca piłkę do wybranego kolegi czy koleżanki. Ustalamy też z dziećmi, że wyrazy nie mogą powtarzać się.  Jeśli uczestnik złapie niewygodny wyraz, klęka na jedno kolanko i czeka, aż któryś z uczestników rzuci mu piłkę i nie pomyli się ( złapie piłkę jeśli trzeba lub nie złapie jej, bo rzucający gracz podał niewygodny wyraz ). Uczestnik, który znajdzie się na dwóch kolankach ma dodatkowe zadanie – aby wstać, ma zaśpiewać piosenkę, powiedzieć rymowankę lub nazwać ilustracje na wybranych flashcardsach.

9. Chinese Whispers

Nauczyciel wybiera ucznia i dyskretnie pokazuje mu kartę obrazkową.  Sprawdzamy czy uczeń zna słowo i poprawnie je wymawia. Pozostali uczniowie siadają w kole. Wybrany uczeń przekazuje koledze na ucho 👂 wybrane słowo, a ten kolejnemu. Ostatni uczeń na głos prezentuje słowo, które do niego dotarło lub zapisuje je na tablicy ( co zazwyczaj jest rzadkością ).
Zabawę tę możemy przeprowadzić w dwóch lub trzech drużynach. Każda grupa siada osobno, jedno dziecko za drugim.
Nauczyciel lub wybrany uczeń szepce na ucho 👂 dany wyraz, a następnie prosi, aby dzieci przekazywały go sobie.
Dodatkowo, możemy rozdać każdej grupie kartę, na której ostatni uczestnik będzie zapisywał lub ilustrował  dane słowo. Zwycięży grupa, która będzie posiadała najwięcej poprawnych wyrazów

10. My body, your body, our bodies …

Zabawę przeprowadzamy, gdy dzieci poznały nazwy części ciała. Prosimy, aby dzieci dobrały się w pary lub bawią się z kolegą / koleżanką z ławki.
Nauczyciel lub wybrany uczeń wydaje komendy. Zadaniem dzieci jest wykonanie usłyszanych komend.
Zabawa uda się również w trójkach. Sprawdzi się jako rozgrzewka, przerywnik czy podsumowanie zajęć.

Przykładowe polecenia:
Foot to foot
Elbow to elbow
Head to head …
Sporo śmiechu, fajny sposób na utrwalenie słownictwa, zaangażowanie i zintegrowanie grupy.

Wpis dedykuję Karinie 🙂

Lista wpisów, które przykuły moją uwagę

Gry i zabawy na lekcjach języka angielskiego w młodszych klasach szkoły podstawowej 
Gry i zabawy towarzyskie na lekcjach języka angielskiego
Zabawa to poważna sprawa

P.S. Ilustracje we wpisie są mojego autorstwa.

ga('send', { hitType: 'event', eventCategory: 'Czytane artykuły', eventAction: 'click', eventLabel: 'http://edublogi.pl/redir.php?url=https://easyteachingideas.blogspot.com/2019/08/top-classroom-games.html?utm_source=EduBlogi.pl&utm_medium=EduBlogi.pl&utm_campaign=EduBlogi.plFall Campaign' });Czytaj więcej