Dobrych pare miesięcy temu, zamówiłam grę językową- rymy, obrazki i słowa, zaprojektowaną i wykonaną przez KOStudio Rymy. Na projekt natknęłam się całkowicie przypadkowo, ale przyznam szczerze, że takie „przypadki” mogłyby zdarzać mi się dużo częściej.

Na stronie https://wspieram.to/rymy przez kilka miesięcy można było wspomóc autorów gry i zakupić dwa warianty produktu. Pakiet w cenie 85 zł (lub więcej, ponieważ w przypadku akcji, które znajdziecie na wspieram.to, od was zależy jaką kwotą wspomożecie innowacyjne pomysły twórców) zawierał gotową grę wraz z darmową przesyłką, natomiast przy wpłacie 165zł lub więcej, mogliście cieszyć się dwoma egzemplarzami gry oraz wysyłką produktu.
Ja na dzień dzisiejszy jestem szczęśliwą posiadaczką zestawu dwóch gier, co daje mi wiele możliwości użycia materiałów w najmłodszych grupach wiekowych, ale (co może trochę zaskakujące) również w pracy z dorosłymi. W końcu na opakowaniu znajdziemy informację, że gra idealna jest dla osób w wieku od 6 do 99 lat!

Co znajdziecie w środku?

Pierwsza rzecz i zarazem zaleta, na którą zwróciłam uwagę to bardzo solidnie wykonane i poręczne pudełko, w które zapakowana jest cała gra. Często zdarzało mi się kupować różne gry, których wykonanie było bardzo przyzwoite, ale pudełko czy opakowanie szybko się niszczyło i musiałam szukać czegoś zastępczego. Ja osobiście prawie zawsze noszę ze sobą gry do placówek, w których pracuję i wiele z nich nie przetrwało podróży w mojej torebce/torbach.

Dodatkowo, w środku pudełko podzielone jest idealnie na cztery przegródki, dzięki którym możemy pogrupować kartoniki z obrazkami i podpisami, a całość nie będzie latała nam po pudełku, niepotrzebnie się mieszając. Ja (niestety) zwracam uwagę na takie małe szczegóły, które wpływają na jakość końcową produktu. W przypadku Gry Językowej, jestem pewna, że będzie służyć mi i moim uczniom bardzo bardzo długo.

Gra składa się z kartoników, na których widnieją przepiękne ilustracje przedmiotów lub zwierząt oraz słówka, będące ich odpowiednikami w języku angielskim. Znajdziecie tutaj ślicznego lisa, kota, misia, wieloryba, świetnie wykonany pociąg, czy samolot, no i oczywiście dla największych łakomczuchów (albo po prostu koneserów słodyczy), ciasto. Z drugiej strony kartoników widnieją znaki zapytania, które są widoczne dla graczy podczas trwania całej zabawy.

Z tyłu opakowania, na kartoniku znajdziecie opis gry:
„To językowa gra. Wygrywa, kto więcej ma par słów niż pozostali, którzy mniej wytężali uwagę, pamięć, wolę, pozostawiając na stole zwycięzcy wolne pole. Ta gra przy okazji uczy ćwiczyć pamięć, oczy i uszy. Niech każdy sam zobaczy, zabawa uczy inaczej!”

Przygotowanie do gry- Gracze tasują kartoniki i układają je znakami zapytania do góry. Ustalają w jakiej kolejności będą grali. Każdy gracz dąży do tego, by połączyć w pary jak najwięcej kartoników.



Podstawowe użycie gry, to zabawa w memory, czyli odnajdywanie par obrazek-słówko. Jednak jak sama nazwa wskazuje, grę można urozmaicić szukając odpowiednich, rymujących się ze sobą słówek/obrazków np. carrot-parrot, boat-goat. W zestawie znajdziecie 30 kartoników ze słówkami oraz 30 kartoników z odpowiadającymi im ilustracjami. Wygrywa oczywiście osoba, której uda się znaleźć jak najwięcej rymowanych par. 
Jak wykorzystać Grę Językową z dziećmi?

O zastosowaniu gry jako memory pisałam już wyżej, ponieważ głównym zamysłem twórców było wykorzystanie jej właśnie w taki sposób. Jak jednak urozmaicić nieco swoje zajęcia i wykorzystać kartoniki w inny sposób?
1. Ćwiczenie pisowni słówek
Do tego ćwiczenia przydadzą nam się oba zestawy kartoników- słowa i obrazki. Naszą klasę możemy podzielić na dwie drużyny. Jedna z nich otrzymuje kartonik z odpowiednio zapisanym słowem do przećwiczenia np. cake. Wybrana osoba z drużyny maluje na tablicy odpowiednią ilość kresek lub kwadracików, która odpowiada liczbie liter w słowie. Zadaniem wskazanej osoby z drużyny przeciwnej jest zapisanie słówka, uzupełniając przy tym puste kwadraciki, na podstawie otrzymanego obrazka. Taka aktywność świetnie sprawdza się w pracy z najmłodszymi uczniami klas podstawowych, którzy częściej mają problemy z pisownią słówek, ponieważ głównie uczą się ich wymawiania, rozpoznawania w zadaniach nastawionych na słuchanie i używania w formie mówionej. Jeśli chcemy urozmaicić to ćwiczenie, możemy zamiast zwykłych kwadracików przygotować śmieszne kształty, wtedy grupy odpowiedzialne za umieszczenie odpowiedniej ilości kształtów (odpowiadających literkom), wybierają je i przyczepiają na tablicę. Kształty mogą również malować dzieci np.heart, circle, flower. Zabawa jest zawsze przednia 🙂
2. Gra w skojarzenia
Tą formę zabawy językowej możemy przećwiczyć ze starszymi grupami oraz klasami szkół podstawowych, które znają już podstawowe przymiotniki oraz bardziej rozbudowane czasowniki. Każda uczeń otrzymuje swój kartonik z obrazkiem (tutaj musimy upewnić się, że dzieci znają angielskie odpowiedniki obrazków) i ma chwilę, żeby zastanowić się jakie trzy słówka kojarzą się mu/jej z obrazkiem. Np. CAKE – chocolate, yummy, birthday. Inne słowo- KEYS- door, house, open lub WHALE- water, swim, big. Ważne jest, żeby nie pokazywać innym jakie słówko zostało wylosowane, dlatego najlepiej żeby dzieci siedziały w różnych częściach sali/klasy. Kiedy wszyscy się zastanawiają nauczyciel rozkłada na środku sali kartoniki ze słówkami. Wybieramy jednego z uczniów, który odczytuje swoje trzy skojarzenia np.- chocolate, yummy, birthday. Zadaniem innej osoby jest odnalezienie wśród rozłożonych słów odpowiednika obrazka, które opisywał kolega/koleżanka. 
3. „Ludzkie” memory
Tą świetną wariację tradycyjnej gry memory przedstawiła nam podczas konferencji Edunation edukids and teens Karolina Kania. Jest jeden warunek, sprawdzi się jedynie w licznych klasach. Klasę dzielimy na pary, każda para ma takie samo słówko np. CAKE (z tym, że w tej alternatywie jedna osoba otrzymuje od nauczyciela obrazek na kartoniku, a druga słowo). Jedna osoba na początku dzielenia w pary wychodzi na moment za drzwi. Kiedy już cała reszta klasy zna swoje pary i słówka, mieszamy się. Do klasy wraca wybrana wcześniej osoba odgadująca, która szuka „ludzkich” par memory. Podchodzi do wybranego ucznia, który powinien wypowiedzieć swoje słowo. Następnie do innej, szukając w ten sposób par. Odkryte pary memory siadają na dywan lub stają za odgadującym. Zabawa podoba się naprawdę wszystkim!
4. True or false?
Ta aktywność sprawdzi się świetnie podczas zajęć ze „starszymi” dziećmi. Ja przeprowadzam ją kiedy znamy już jakiś zakres przymiotników i dzieci uczą się samodzielnie zdania. 
Zazwyczaj ćwiczymy trzy lub dwie konstrukcje.
„I’m…..”- z przymiotnikami i kolorami
„I can…….” „I can’t….”- z czynnościami
„I’ve got….” – jest bardzo opcjonalne, ponieważ nie zawsze pasuje, ale możemy go użyć do mówienia o zwierzętach, których na kartonikach jest bardzo sporo.
Na czym polega cała zabawa? Dzieci otrzymują kartonik z obrazkiem. Przygotowują około 6 zdań opisujących wybraną rzecz. Daję im dużą dowolność i sami mogą wybrać, które zdania będą fałszywe, a które prawdziwe. Po przygotowaniu zdań wspólnie próbujemy odgadnąć poprawne odpowiedzi i w miarę możliwości, te fałszywe poprawić na prawdziwe. Zabawa świetnie ćwiczy komunikatywność, podstawowe struktury gramatyczne i rozumienie wypowiedzi innych.


Jak wykorzystać Grę Językową z młodzieżą i dorosłymi?

Chociaż zapewne gra została stworzona głównie do nauki dzieci słownictwa lub gry z rodzicami, czy nauczycielem podczas zajęć indywidualnych, po pewnych zmianach genialnie sprawdzi się również w grupach młodzieżowych oraz z dorosłymi kursantami, szczególnie tymi początkującymi. Przedstawię wam kilka moich pomysłów na realizację takich zajęć, ale jestem pewna, że sami wpadniecie na wiele nowych pomysłów. Gra jest po prostu bardzo kreatywna i inspirująca!
1. Rozbudowywanie zdań i tworzenie zdań złożonych
Ja zazwyczaj grupuję 5/6 kartoników w osobne zestawy i wkładam do kopert, ale często uczniowie sami losują obrazki, dzięki czemu muszą wykazać się nieco większą kreatywnością. Możemy narzucić tworzenie zdań w wybranej konstrukcji gramatycznej np. Present Simple, Past Simple czy dwóch struktur Past Simple plus Past Continuous oraz odpowiednich spójników zdań „and, so, because, that’s why…”
Niczego nie zapisujemy, wyjaśniamy jedynie zasady gry. Pierwsza osoba, która ma jeden z kartoników rozpoczyna zdanie np. przy kartoniku z psem.
I once had a sweet dog. 
Kolejna osoba próbuje zapamiętać zdanie i dokłada kolejną część ze swoim słówkiem np. cake.
I once had a sweet dog, which loved chocolate cherry cakes.
Następna osoba ma już dużo trudniejsze zadanie, powinna dołożyć dalszą część opowieści ze słówkiem train.
I once had a sweet dog, which loved chocolate cherry cakes, so when we travelled by train to Italy.
Ostatnia osoba dokłada zakończenie historyjki, podsumowując wszystko słówkiem box.
I once had a sweet dog, which loved chocolate cherry cakes, so when we travelled by train to Italy, it ate one passenger’s cake, straight from the box!
Zadanie może z pozoru wydawać się dosyć proste, ale wymaga skupienia, wsłuchania się w wypowiedzi innych i tworzenia logicznych ciągów historii, z uwzględnieniem spójników oraz odpowiedniej struktury gramatycznej.

2. Historyjka z błędami

W jednym z moich poprzednich wpisów podzieliłam się moim pomysłem na przećwiczenie umiejętności pisania. Postanowiłam wtedy pozwolić moim uczniom puścić wodze fantazji i kreatywności i poprosić ich o to, żeby wybrane przez siebie 5 słówek zastąpili innymi, które całkowicie nie pasują do zdania, czy kontekstu. Ćwiczyliśmy wtedy słownictwo związane z przedmiotami użytku codziennego. Po skończeniu historyjek uczniowie zamieniali się swoimi pracami, identyfikowali źle użyte słowa i zastępowali je poprawnymi. Na koniec wszystko czytaliśmy i sprawdzaliśmy, czy wszystko zgadza się z tym, co autor miał na myśli. Wydaje mi się, że Gra Językowa jest również świetnym materiałem do przećwiczenia tych umiejętności. Uczniowie mogą wylosować 5 lub 6 kartoników, zależnie od liczebności grupy i spróbować stworzyć historię, w której znajduje się kilka błędnie użytych słówek (inne słowa niż te, które posiadają na kartonikach).

Dla przykładu, jeden z moich uczniów wylosował słówko „star” i w historyjkę wplótł taką podstępną zamianę. 
„I went with Kate, my girlfriend to the park, to observe beautiful pizzas falling from the sky” 😀 
Oczywiście szybko odgadnęliśmy słowo, które zostało zamienione, ale ja osobiście uwielbiam taką kreatywność!
3. Podobieństwa- kto pierwszy ten lepszy!

Kolejna aktywność wymaga dużego refleksu i szybkiego reagowania, ale również kreatywności. Każdy z moich uczniów otrzymuje taką samą liczbę kartoników, pochodzących z Gry Językowej. Do tego zadania wykorzystuję również dodatkowe obrazki, które wyszukuje sama, ale głównie korzystam ze swojej bogatej bazy kart obrazkowych. Wyjaśniam wszystkim, że za moment pokażę im obrazek, przedstawiający jakiś przedmiot/miejsce/zwierzę, a ich zadaniem będzie (w pierwszej rundzie), znalezienie jednego podobieństwa/rzeczy, która je łączy. 
Pokazuję np. kartkę obrazkową Świątecznej Choinki- Christmas Tree. Uczeń, który posiada np. obrazek pudełka może stworzyć skojarzenie – In Poland, we always put Christmas presents under our Christmas Trees and we often pack Christmas presents in a box. Tym samym mamy skojarzenie. Inne osoby, które miały karty gwiazdy, liści, domu, czy samochodu również z łatwością tworzyły takie połączenia, ale dużą kreatywnością wykazały się osoby, którym udało się połączyć Christmas Tree z kartą przedstawiającą lisa, czy niedźwiedzia. Osoba, która pierwsza stworzy skojarzenie, otrzymuje mój obrazek, który jest równoznaczny z 1 punktem. Warunkiem przeprowadzenia tej zabawy jest tworzenie PEŁNYCH ZDAŃ. Osoba, która odgadła podobieństwo może grać dalej, wykorzystując do tego kolejny ze swoich kartoników lub jeśli ich zabraknie, moje obrazki, które udało jej się zdobyć

4. Tell me something about yourself
To zadanie należy chyba do moich ulubionych, szczególnie jeśli chodzi o aktywności w nowych grupach, czy zapoznawanie się ze sobą podczas pierwszych zajęć. Uczniowie losują kartoniki, na których znajdują się obrazki. Ich zadaniem jest przekazanie nam o sobie jakiejkolwiek informacji w języku angielskim, związanej ze słówkiem z obrazka. Dzięki temu, jeśli jeszcze nie znamy poziomu językowego grupy, łatwo możemy zrobić szybkie rozeznanie. Zwrócić uwagę na to jakich struktur używają, jak dużo informacji przekazują. Warto również troszkę zagłębić się w to co mówią, poprosić o przekazanie jak największej ilości informacji, które oczywiście chcą nam przekazać.
Następnie zadaniem każdej z osób jest zadanie jednego pytania dla wybranej osoby o podaną wcześniej informację/anegdotkę/historię.

Podsumowując krótko moją recenzję, zdecydowałam się na zakupienie Gry Językowej, ponieważ mocno wspieram i kibicuję małym działalnościom, szczególnie polskim wydawnictwom, inicjatywom, takim jak KOStudio Rymy. Jestem zachwycona wykonaniem, dbałością o każdy szczegół, pięknym wykończeniem i ilustracjami. Tak naprawdę kartoniki trzeba dotknąć, zobaczyć na własne oczy, żeby przekonać się, że materiał i wykonanie są trwałe. No i oczywiście przetestować w praktyce, żeby przekonać się, że można je wykorzystać na mnóstwo sposobów.
Mam nadzieję, że ten wpis zachęci was do używania tej lub innych gier, które już posiadacie na kilka nieszablonowych sposobów. Dzięki temu możemy ograniczyć ilość zakupowanych materiałów/gadżetów i wykorzystywać to, co aktualnie mamy pod ręką.
P.S. Pudełko z przesyłki również szybko znalazło odpowiednie zastosowanie 😀 Jednym słowem, wszyscy zadowoleni.
ga('send', { hitType: 'event', eventCategory: 'Czytane artykuły', eventAction: 'click', eventLabel: 'http://edublogi.pl/redir.php?url=https://english-on-fleek.blogspot.com/2019/08/gra-jezykowa-rymy-obrazki-i-sowa.html?utm_source=EduBlogi.pl&utm_medium=EduBlogi.pl&utm_campaign=EduBlogi.plFall Campaign' });Czytaj więcej